Beste diesel, het is tijd om afscheid te nemen

We kondigden het in september vorig jaar met de nodige trots aan tijdens de Climate Week NYC en nu is het zover: onze laatste dieselwagen is van de band gerold.

Dit artikel is een eerbetoon aan iedereen die van dicht of ver betrokken was bij onze dieselwagens, zij het bij het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen, verkopen, verschepen, reinigen of het onderhoud ervan, dan wel of u er nog een hebt gehad of er gewoon fan van was.

Op een bewolkte donderdag begin februari bouwden onze collega's in Gent hun laatste wagen met dieselmotor. Een V60. En ook onze fabriek in Torslanda zag onlangs de laatste XC90-dieselwagen van de band rollen.

Historische dagen in de 97-jarige geschiedenis van ons bedrijf. We zetten hiermee een grote stap in de richting van onze ambitie om een volledig elektrische autofabrikant te worden en een nuluitstoot van broeikasgassen te bereiken tegen 2040.


Vaarwel diesel, welkom elektrisch

Onze dieselmotoren waren lange tijd synoniem met betrouwbaarheid en efficiëntie en ze hebben decennialang veel voor ons betekend. Het succes van onze dieselwagens heeft dan ook een belangrijke rol gespeeld in onze evolutie tot premiummerk.

De afgelopen jaren heeft de elektrische revolutie zich sneller doorgezet dan de meesten van ons zich hadden kunnen voorstellen, onder impuls van de strengere regelgeving rond uitlaatemissies, maar evenzeer door de toenemende klimaatbezorgdheid bij klanten en hun verlangen naar schonere stadslucht. Nauwelijks vijf jaar geleden waren dieselmotoren ook voor ons nog de norm in Europa, net als bij de meeste andere autofabrikanten. In 2019 had de meerderheid van de auto's die we in Europa verkochten nog een dieselmotor en begonnen de elektrische modellen nog maar net aan populariteit te winnen.

Vandaag maken die elektrische wagens het gros van onze verkoop op het Europese vasteland uit. Vorig jaar zagen we onze verkoop van volledig elektrische wagens stijgen met 70% en ons wereldwijde marktaandeel in elektrische wagens met 34%. Cijfers die voor zich spreken en die bevestigen dat we met ‘volledig elektrisch’ de juiste weg zijn ingeslagen.

Hoewel onze toekomst volledig elektrisch is, bevat onze gemengde portfolio een aantal uitstekende plug-in en mild hybride modellen als de perfecte overstap naar die toekomst.


Een geschiedenis om trots op te zijn

Voor we definitief afscheid nemen van onze dieselwagens, duiken we nog even in het verleden om te kijken hoe het allemaal is begonnen en geëvolueerd. Hieronder vindt u enkele mijlpalen uit onze dieselgeschiedenis:

·1979. Noch Zweden noch Europa is een dieselmarkt. Dieselwagens worden vooral gekocht om dienst te doen als taxi’s of voor lange afstanden. Beetje bij beetje beginnen mensen echter de voordelen in te zien van de zuinigere dieselmotoren en neemt de vraag toe. Wij luisteren naar onze klanten en introduceren onze allereerste dieselwagen: de Volvo 244 GL D6. Met een krachtige en heel zuinige motor. De eerste zescilinderdieselmotor voor personenwagens ter wereld ook!

·2001. De markt voor dieselwagens raakt in een stroomversnelling. Wanneer we de Volvo V70 lanceren, is het ook tijd om onze eerste zelfgebouwde dieselmotor te introduceren. Deze vijfcilinder­motor, vervaardigd in de Volvo Powertrain-fabriek in het Zweeds Skövde, zal een groot succes worden en tal van Volvo’s in heel Europa aandrijven. De motor komt in verschillende versies en is zo krachtig dat hij zelfs op het circuit wordt gebruikt in een auto genaamd S60 Challenge. Fun fact: onze vrienden bij Volvo Penta besluiten een scheepsversie van deze motor te maken.

·2008. Tijd voor onze volgende dieselmijlpaal: de lancering van het Drive-E-gamma met kleine, maar uiterst zuinige 1,6-liter dieselmotoren. Goed voor 1.300 km met één enkele tank, met de zon in het gezicht en de wind in de rug. En met een CO2-uitstoot die zo laag is dat de motoren in Zweden het label 'groene motoren' krijgen. De Drive-E-motoren zijn flexibel ontworpen en werken goed in verschillende Volvo-modellen. En met hun evenwicht tussen efficiëntie en prestaties betekenen ze een grote stap voorwaarts in de dieseltechnologie.

·2012. We lanceren de Volvo V60 D6 plug-in hybride. Een unieke wagen want het is de eerste plug-in hybride met een dieselmotor ter wereld. Meteen ook ons technisch meest geavanceerde model ooit: elektrisch, hybride én met power onder de motorkap. Een technisch wonder. Afhankelijk van de rijmodus biedt hij een elektrisch bereik van 50 kilometer en een totaal bereik tot 1.000 kilometer. Met een gecombineerd vermogen van 215+70 pk accelereert hij bovendien in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/uur.

·2013. Voor de tweede keer in de geschiedenis lanceren we een volledig zelfgebouwde familie van dieselmotoren: Volvo Engine Architecture (VEA). De combinatie van een hogere inspuitdruk en de unieke i-ART-technologie wordt beschouwd als revolutionair in de dieselindustrie. Voor onze klanten betekent dit een lager brandstofverbruik, lagere emissies en een hoog rendement – met een onmiskenbaar ronkend geluid er bovenop. De nieuwe motoren worden gebruikt in verschillende modellen en worden een succes in de XC90 generatie 2. Ze blijven meegaan tot het einde en zitten dus ook in de allerlaatste V60 en XC90 met dieselmotor die van de band zijn gerold.

·2023. We stappen af van verbrandingsmotoren door de verkoop van ons aandeel in Aurobay, de joint venture voor verbrandingsmotoren die we samen met Geely Holding hebben.